• HG TransLink

Nationale op accounts gebaseerde ticketing voor Nederland

Uitdaging

Translink is een vereniging van Nederlandse openbaar vervoerders en exploiteert het nationale smart card systeem “OV-chipkaart”. 

Het systeem wordt nu al langer dan 10 jaar met succes geïmplementeerd. Met als doel om koers te zetten naar een succesvolle toekomst moet het nu worden aangepast aan veranderde behoeften in het openbaar vervoer en worden voorbereid op de uitdagingen van de toekomst. 

Om deze reden beoogt Translink om 

  • toegang tot het openbaar vervoer te vereenvoudigen 
  • het comfort voor klanten te verhogen
  • de benutting van capaciteit te optimaliseren
  • kostenefficiëntie te verbeteren

Oplossing

De bestaande technologie van het OV-chipkaart systeem bleek ongeschikt om het hoofd te kunnen bieden aan de geplande schaal van modernisering. De enige manier om het fundament te leggen voor een haalbaar toekomstgericht concept is om een modern systeemplatform te introduceren; daarom viel de keuze op Scheidt & Bachmann‘s op accounts gebaseerd ticketing systeem (ABT systeem). Er zal geen exclusief ABT systeem worden gecreëerd voor Translink; in plaats daarvan zal Scheidt & Bachmann’s ABT platform worden ingezet. Dit “kant-en-klare” ABT systeem levert alle ticketing modules als een cloud-gebaseerde online service, gehost door Scheidt & Bachmann in een PCI-DSS gecertificeerd computercentrum.

Translink krijgt alle geïmplementeerde functies ter beschikking gesteld in de vorm van “Ticketing as a Service” (TaaS). De omvattende capaciteit van het systeem met als doel het bepalen van parameters en schaalbaarheid betekent dat het ABT platform flexibel kan worden aangepast aan alle toekomstige behoeften.

Uitvoering

Voor de ontwikkeling van het ABT platform werkt Scheidt & Bachmann nauw samen met de Chinese aanbieder van oplossingen en systeembeheerder Octopus Applications Limited. De in Hong Kong gevestigde onderneming is gespecialiseerd in op accounts gebaseerde financiële systemen. De technologieën van de twee ondernemingen vloeien samen in het ABT platform en verdere ontwikkeling wordt uitgewerkt in samenwerkingsverband.

Implementatie van het ABT platform en activering van de ticketing functies worden geïmplementeerd in een aantal fasen. Fase 1 bestaat uit een piloot project met het oog op exploitatie door de beheerder HTM in Den Haag; tijdens deze periode zullen individuele reizen worden verwerkt via het op accounts gebaseerde ticketing systeem. In fase 2 worden andere beheerders toegevoegd, en het takenpakket wordt uitgebreid naar geïntegreerde verwerking van opeenvolgende individuele reizen die op elkaar aansluiten. Deze strategie zal een vlotte introductie van het nieuwe systeem voor zowel beheerders als passagiers mogelijk maken.

Voor “Ticketing as a Service” zelf zal BlueBridge Transactions instaan, een onderneming die op accounts gebaseerde mobiliteitsdiensten in internationale markten levert en exploiteert als een gestandaardiseerd product. BlueBridge Transactions zal TaaS leveren voor het Scheidt & Bachmann ABT platform. Naast Translink zullen andere logistieke dienstverleners en sectoren zoals parkeerbedrijven eveneens gebruik kunnen maken van deze diensten. 

Het facturatiemodel dat Blue-Bridge Transactions hanteert is gebaseerd op transacties, hetgeen beheerders een aantrekkelijk commercieel model aanreikt dat een betrouwbare planning mogelijk maakt.

Document
Title
Size


terug